Co jsou osobní hranice a proč jsou důležité?

Pro zdravé vztahy je nezbytné mít osobní hranice. Osobní hranice jsou důležité, protože určují základní pravidla toho, jak chcete, aby se s vámi zacházelo.

Hranice jsou základní směrnice, které si lidé vytvářejí, aby si nastavili, jak se ostatní mohou kolem nich chovat. Mohou například zahrnovat, jaké chování je v pořádku a jaké ne a jak reagovat, když někdo tyto limity překročí. Nastavení hranic může zajistit, že vztahy mohou být vzájemně respektující a pečující. Nicméně jsem si jistá, že v určitém okamžiku vašeho života jste cítili, že jsou vaše hranice překračovány.
Můžete si myslet nebo cítit, že je někdo „divný“ kvůli tomu, jak se k vám chová. Mohou popřít, že vám něco řekli nebo vy zpochybníte svůj zdravý rozum. Například to může být cizí člověk, který stojí příliš blízko vás nebo se vás dotýká (fyzická hranice) nebo se vás ptá na velmi osobní otázky (emocionální). Možná jste se stali terčem emocionálního zneužívání nebo šikany ve škole či na pracovišti (psychologické).
Předpokládáme, že lidé budou respektovat naše hranice, protože jsme byli vychováni rozpoznat, co je přijatelné pro naši rodinu a/nebo kulturu. Bohužel ne vždy tomu tak je. I když si můžeme vybrat, s kým budeme v našem osobním životě komunikovat, jako je výběr blízkých přátel, není tomu tak vždy v jiných prostředích, jako je práce, rodina atd.

Pokud budete muset jednat s někým, kdo vaše hranice překročuje, můžete se cítit nepříjemně. Ovšem to může být problematičtější u lidí, kteří mají problémy s duševním zdravím (např. autismus). Poznáme, že naše hranice byly narušeny tím, jak se cítíme. Pocity zmatku, úzkosti nebo pocit vyčerpanosti, to vše může být známkou toho, že jsme mimo naší komfortní zónu.

„ Narcisté“ jsou proslulí porušováním hranic a zdá se, že toto chování v naší kultuře narůstá. Proto musíme vědět, jak ve vztazích vytvořit zdravé emocionální, psychologické a fyzické hranice, abychom se mohli cítit respektováni a v bezpečí. Jak? Prvním krokem je znát svá práva na zdravý vztah.

Znáte svá práva ve vztahu?

  1. Abychom se ve vztahu cítili bezpečně
  2. Aby vaše soukromí a hranice, které jste si vytvořili, byly respektovány
  3. Být naslouchán
  4. Cítit se ověřený
  5. Být oceňován a dokázat ocenit
  6. Respektovat, že odpověď „ne“ znamená „ne“
  7. Aby byly uspokojeny vaše potřeby
  8. Zacházet s úctou – nepřítomnost emocionálního, fyzického nebo verbálního napadání

Identifikace svých limitů ve vztazích je prvním krokem k udržení zdravých hranic.

Co je přijatelné chování ve vztahu? Pokud například potkáte nového přítele a řeknete mu, že jste zaneprázdněni, ale on vám bude nadále volat a psát, zjistíte tím, že nepřijímá ne jako odpověď. Člověk, který neustále nebere „ne“ jako odpověď, porušuje vaše hranice.

Druhým krokem je držet se těchto hranic a mít plán, pokud někdo tyto hranice překročí. Pokud člověk překročí tyto limity, je nezbytné stanovit důsledky. Pokud potřebujete pomoc se stanovením zdravých hranic a praktikováním asertivity, může vám pomoci poradenství. Využívají se různé přístupy, ale nejdůležitější je poradenství a výcvik v oblasti asertivity. Často, těm, kteří postrádají asertivní schopnosti, kteří „nechtějí být zlí“, může hrozit tato situace, protože nechtějí zraňovat něčí city a odsouvají své potřeby. Pomoc zejména často potřebují lidé, kteří důsledkem překročení jejich limitů zazívají trauma. (tj. oběti fyzického napadení, sexuálního napadení, šikany). Mimo jiné vám s těmito příznaky může skutečně pomoci EMDR terapie.

Může se stát, že dotyčný zajde až hodně daleko za vaše limity. Ovšem jakmile dovolíte, aby vás někdo svým chování dostal do nepohodlí – bude to dělat neustále. Je nutné se ozvat, vyjádřit své pocity. Občas je potřeba říci DOST !

Zdroje: drtracyhutchinson.com, unsplash.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.