Sociální sítě jsou rozhodně dvojsečná zbraň.
Na jedné straně nám sociální média pomáhají spojit se s blízkými, sdílet informace a objevovat nové produkty, které bychom jinak možná nikdy nenašli. Na druhou stranu jsou sociální média spojována s destruktivními pocity, jako je osamělost , narcismus a nízké sebevědomí.
Pro partnerský vztah mohou být sociální média obzvláště škodlivá. Páry, které nepoužívají sociální média moudře, často bojují se žárlivostí a nezdravými očekáváními.
Nedisciplinované používání sociálních médií může také vrazit klín mezi partnery a nahlodat tak důležitý pocit spojení a důvěry. Všichni víme, jak to vypadá: Jeden nebo oba partneři s nosem zabořeným do telefonu a namísto upřímných a pozorných odpovědí nabízí polopatické chrochtání. Jen se zeptejte sami sebe: Je to udržitelné pro dlouhodobý a naplňující vztah?
Pokud se chcete vyhnout tomu, abyste sledovali, jak vaše sociální sítě poškozují váš vztah. Zde je několik věcí, které můžete vy a váš partner vyzkoušet.
Vést se sebevědomím
Než požádáte svého partnera, aby změnil své digitální návyky. Ovšem je rozumné začít s vlastní inventurou svých vlastních návyků. Některé otázky nad kterými byste se měli zamyslet..
- Kolik hodin denně strávím na sociálních sítích/na svém telefonu?
- Vykazuji v souvislosti s používáním digitálních technologií impulzivní nebo nebezpečné chování (např. kontrolu telefonu za jízdy, impulzivní sahání po telefonu pouhé minuty po jeho odložení atd.)?
- Co mě přiměje sáhnout po telefonu?
- Jak často jsem na telefonu, když jsem se svým partnerem?
- Kdy jsem naposledy trávil čas se svým partnerem (např. na procházce, sledování filmu, večeři), aniž bych se podíval na telefon?
- Mají sociální média celkově pozitivní nebo negativní dopad na mé duševní zdraví, produktivitu a pohodu? (Tuto otázku můžete položit ve vztahu k sociálním médiím obecně nebo ve vztahu ke konkrétní platformě.)
Lepší informovanost o tom, jak, kdy a proč používáte sociální média, vám může pomoci orientovat se na pozitivnější a disciplinovanější rutinu – a může být pro vašeho partnera užitečným příkladem k modelování.
Respektujte navzájem soukromí
Telefony jsou osobní prostor – tečka. Nemáte právo dívat se nebo používat telefon svého partnera bez jeho výslovného svolení a naopak.
Pokud máte nutkání šmírovat, zvažte, že ve vás nebo ve vašem vztahu mohou být hlubší problémy s důvěrou, které si zaslouží být řešeny přímo nebo prostřednictvím poradenství, nikoli prostřednictvím podvratného narušování soukromí vašeho partnera.
Stanovte digitální technologické hranice
Dokážete se s partnerem dohodnout na určitých časech nebo místech bez technologií? Zamyslete se nad oblastmi vašeho domova (ložnice, jídelní stůl) nebo konkrétními činnostmi (například při společném sledování filmu nebo když pomáháte dětem s domácími úkoly). Nebo i o jiných situacích, ve kterých by bylo prospěšné zůstat bez telefonu.
Ať už si společně zvolíte jakékoli hranice, dodržujte tyto hranice a dohodněte se, že si to navzájem uctivě, ale okamžitě připomenete, když jeden nebo oba začnete sklouzávat.
Udělejte si čas na připojení
Myslím, že většina z nás by byla velmi překvapena, kdybychom věděli, kolik času skutečně trávíme na svém telefonu každý týden – proto doporučuji podívat se na týdenní přehled „ čas na obrazovce “ vašeho smartphonu, pokud nějaký má. Popřípadě jinak sledovat vaše používání za dané časové období. Toto cvičení není určeno k vyvolání studu , zvláště když vezmeme v úvahu, jak jsou algoritmy sociálních médií výslovně navrženy tak, aby byly prakticky návykové. Naopak, doufám, že toto cvičení vám a vašemu partnerovi pomůže cítit se lépe. Pravděpodobně máte mnohem více času na vzájemné spojení každý den, než si uvědomujete!
Sociální média v brzké době nejspíše nezmizí – ve skutečnosti je pravidelně používají asi tři čtvrtiny z nás. Ale není třeba se chránit před Instagramem nebo Facebookem, abyste zabránili tomu, aby váš digitální život zasahoval do vašeho vztahu. Místo toho spolupracujte na budování disciplíny a povědomí o vašich technologických návycích.
Zdroje: psychologytoday.com, unsplash.com