Jak zastavit emocionální utrácení ?

Občasné emocionální utrácení obvykle není problém. Ale když se to vymkne kontrole, když to poškodí naši finanční situaci nebo když se to použije místo zdravějších mechanismů zvládání stresu, může to být problém.

Co jsou emoční výdaje?

 

Emocionální utrácení – někdy označované jako „maloobchodní terapie“ nebo impulsní nákup – je, když se nakupování řídí spíše vašimi emocemi než potřebou určitého produktu nebo služby. Jinými slovy, vaše emoce a touhy překonávají vaši vůli nebo schopnost racionálnějšího rozhodnutí o nákupu.

Při nakupování se uvolňuje hormony, jako je dopamin, díky němu se cítíme šťastnější. Ve skutečnosti je celý zážitek z nakupování – od vybírání produktu, přes koupi, po rozbalení dané věci nebo čekání na doručení k vám domů – pro mnoho lidí příjemným zážitkem.

Emocionální utrácení není vždy špatná věc, ale pro mnohé se může stát trvalým zvykem a může tak značně zatížit naše bankovní účty. Ovšem nával dobrých pocitů, které zažíváme při nákupech, nevydrží a pocity smutku, které se možná snažíme zahnat, mohou stále přetrvávat.

Emocionální výdaje vs. kompulzivní nákupy

 

Emocionální utrácení není porucha, ale někdy může překročit jisté hranici. Podobně kompulzivní nákup není uznáván jako samostatná porucha. Kompulzivní nákup je však spojen s významnými klinickými potížemi.

Je to stav, kdy osoba není schopna ovládat své pudy a neustále nakupuje věci, které nepotřebuje.
Nutkavé nakupování je návykové chování a může mít negativní dopad na život a pohodu člověka, včetně problémů v práci, ve škole a také finančního úpadku.

Co způsobuje emoční výdaje?

 

Pokud máte zájem snížit své emocionální výdaje, může být užitečné porozumět tomu, co vás k tomuto návyku vede. Být si vědomější svých spouštěčů je prvním krokem k překonání zvyku.

Emocionální utrácení je přesně to, jak to zní: utrácení, které se řídí emocemi.
Příklady stavů, které tyto výdaje způsobují:

  • Smutek
  • Žárlivost
  • Pocit, že se váš život vymkl kontrole
  • Nízké sebevědomí
  • Úzkost
  • Deprese
  • Stres (třeba z práce)
  • Sociální izolace
  • Nuda

Emocionální utrácení se může občas dostat mimo vaši kontrolu. Existuje několik kroků, které můžete podniknout, abyste získali větší kontrolu nad návykem a snížili své impulzivní nákupy.

Pochopte své spouštěče

Až se příště budete chystat na nákup, který se zdá být nakloněn impulzivní stránce věcí, zeptejte se sami sebe, jak se cítíte. Zkuste emoce pojmenovat. Pokud zažíváte negativní emoce – úzkost, žárlivost, smutek – zeptejte se sami sebe, co pro vás nákup tohoto předmětu udělá. Snažíte se, aby tyto špatné pocity zmizely?

Najděte zdravější způsoby, jak se vyrovnat se svými emocemi

Když se zapojíte do emočního utrácení, často se snažíte využít ty pozitivní pocity, které přicházejí s nákupem. Při nákupech se uvolňují hormony „štěstí“, jako je dopamin, což může být jako okamžitá odměna.

Existují však zdravější – a levnější – způsoby, jak tyto šťastné pocity uvolnit. Až příště zjistíte, že si budete chtít koupit nějakou položku, protože se chcete cítit lépe, zkuste místo toho některé z těchto tipů.

  • Jít na procházku nebo běhat
  • Sportování
  • Setkání s kamarádkou třeba na kávu
  • Teplá koupel
  • Sledování oblíbeného filmu nebo televizního pořadu

Vytvořte si rozpočet „emocionálních výdajů“.

Emocionální utrácení není vždy negativní a je to na jednu stranu přijatelný zvyk, do kterého se čas od času zapojit. Je v pořádku odměnit se něčím zvláštním a koupit si něco jako akt péče o sebe. Problém je v tom, že když neustále jednáme na základě svých emocí, můžeme skončit utrácením bez racionálního uvažování.

Vytvoření rozpočtu na „emocionální výdaje“ vám může pomoci udržet vaše impulzivní nákupy pod kontrolou. Umožní vám to čas od času zapojit se do emočního utrácení, ale budete se muset rozhodovat vědoměji. Vyberte si měsíční nebo týdenní částku, kterou si můžete dovolit utratit a držte se jí.

Naučte se „užívat si“ spoření peněz

Když nakupujeme věci impulzivně nebo na základě emocionálního nutkání, obvykle to děláme kvůli pozitivním pocitům, které nás zaplavují. Možná si ale neuvědomujete, že ušetření peněz může vyvolat stejné pocity.

Rozhodnutí, že si každý měsíc odložíte určitou částku peněz na úsporu – a pak budete sledovat, jak roste – může vyvolat pocity vzrušení, štěstí, sebevědomí a kontroly – mnoho stejných pocitů, které hledáte na emočním utrácení.

Peníze si dokonce můžete nechat každý měsíc automaticky převést na spořicí účet, takže na to nemusíte myslet.

Dejte si pauzu

Až budete příště zvažovat nákup, který pochází spíše z emocionálního než racionálního místa, udělejte si před nákupem přestávku. Jestliže procházíte eshop, vložte položku do košíku a poté na několik hodin odejděte. Nebo pokud jste v obchodě, rozhodněte se, že byste si položku mohli brzy koupit, ale vraťte se domů a zvažte, zda se vrátíte později a koupíte ji.

Pokud si myslíte, že byste mohli mít závislost na nakupování

Někdy emoční utrácení překročí hranici a může se stát závislostí.

Nákupní závislost se vyznačuje:

  • Nutkavá potřeba kupovat věci
  • Neschopnost ovládat své touhy nakupovat
  • Nadměrný nákupní vzorec
  • Zakoupené položky se často ani nepoužívají nebo neužívají, ale kupují se jen proto, aby naplnily nutkání zažít emocionální reakci při nákupu.

Obvykle je tato závislost spojena s finančními problémy, právními problémy, problémy ve vztazích a hlubokými pocity viny a studu.

Je dobré si čas od času užít trochu citového utrácení. Není nic špatného na tom, pocítit vzrušení z nakupování. Pokud ale zjišťujete, že se vaše emoční utrácení stává problémem nebo zatěžuje vaše finance, má smysl to řešit.

Zdroje: verywellmind.com, unsplash.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.