Jak být sebevědomější: 9 tipů, které fungují

Freepik.com

Naučit se, jak být sebevědomější, může mít řadu pozitivních účinků na váš život. Kromě toho, že vám sebevědomí pomůže cítit se lépe ze sebe a ze svých schopností, může sebevědomí posílit vaše vztahy a učinit vás odolnějšími vůči stresu.

Každý se někdy potýká s problémy sebevědomí. Naštěstí existuje několik věcí, které můžete udělat pro jeho zvýšení. V mnoha případech vám učení se, jak se chovat sebevědomě, může skutečně pomoci cítit se sebevědoměji.

 

Co je to sebevědomí?

Sebedůvěra může odkazovat na obecný pocit důvěry ve vaši schopnost ovládat svůj život, může být i více specifická pro konkrétní situace. Můžete mít například vysoké sebevědomí v určité oblasti odborných znalostí, ale v jiných oblastech se cítíte méně sebevědomě.

Zdravé sebevědomí vám může pomoci stát se úspěšnějšími v osobním i pracovním životě. Výzkum například zjistil, že lidé, kteří jsou sebevědomější, mají tendenci dosahovat lepší akademické výsledky.

Sebevědomí může také hrát roli v motivaci následovat své cíle, přičemž můžete vidět vyšší úroveň sebevědomí u sportovců se zvýšenou motivací k provozování zvoleného sportu. Vaše úroveň sebevědomí dokonce ovlivňuje to, jak se prezentujete ostatním.

Jak být sebevědomější ?

Naštěstí existuje několik způsobů, jak si zvýšit sebevědomí. Ať už vám chybí sebevědomí v jedné konkrétní oblasti nebo se snažíte cítit sebejistotu v čemkoli, těchto devět posilovačů sebevědomí vám může pomoci.

Přestaňte se srovnávat s ostatními

Porovnáváte svůj vzhled s lidmi, které sledujete na Instagramu? Nebo možná porovnáte svůj plat s tím, co vydělává váš přítel. Teorie sociálního srovnávání vysvětluje, že srovnávání je přirozené. Ale pravděpodobně to nepomůže zvýšit vaše sebevědomí. Může to mít dokonce opačný efekt.

Studie z roku 2018 publikovaná v Personality and Individual Differences našla přímou souvislost mezi závistí a tím, jak se cítíme. Konkrétně výzkumníci poznamenali, že když se lidé srovnávají s ostatními, zažívají závist. A čím více závisti mají, tím hůře se cítí.

Jak si tedy vybudujete sebevědomí, když se porovnáváte s ostatními? Nejprve si připomeňte, že to není ani trochu užitečné. Každý běží svůj vlastní závod a život není soutěž.

Pokud máte pocit, že závidíte život někomu jinému, ​​je na místě připomenout si své vlastní silné stránky a úspěchy. Veďte si třeba deník vděčnosti, abyste si lépe připomněli oblasti života, ze kterých máte radost. To vám může pomoci soustředit se na svůj vlastní život oproti zaměřování se na životy ostatních.

Obklopte se pozitivními lidmi

Udělejte si chvilku a zamyslete se nad tím, jak se cítíte díky svým přátelům. Zvednou vás ​​nahoru, nebo vás sráží dolů? Neustále vás soudí, nebo vás přijímají takového, jaký jste?

Lidé, se kterými trávíte čas, mohou ovlivnit vaše myšlenky a postoje k sobě samým, možná více, než si uvědomujete. Věnujte tedy pozornost tomu, jak se cítíte ve společnosti ostatních. Pokud se po setkání s konkrétní osobou cítíte špatně, možná je čas se rozloučit.

Místo toho se obklopte lidmi, kteří vás milují a chtějí pro vás to nejlepší. Hledejte ostatní, kteří jsou pozitivní a mohou vám pomoci vybudovat si sebevědomí. Sebevědomí a pozitivní přístup jdou ruku v ruce.

Pečujte o své tělo

Tento tip, jak být sebevědomější, vychází z myšlenky, že je těžké mít ze sebe dobrý pocit, pokud své tělo týráte. Když praktikujete péči o sebe, víte, že děláte něco pozitivního pro svou mysl, tělo a ducha – a díky tomu se budete přirozeně cítit sebevědoměji.

Ani tolik nezáleží jako druh péče o sebe zvolíte. Může to být meditace, cvičení, lázně… cokoli co vás uvolňuje.

 

Být k sobě laskaví

Sebe-soucit znamená, že se k sobě chováte laskavě, když uděláte chybu, selžete nebo zažijete neúspěch. Umožňuje vám to stát se emocionálně flexibilnějšími a pomáhá vám lépe procházet náročnými emocemi, posiluje vaše spojení se sebou samým a i s ostatními.

Studie z roku 2015 spojuje sebesoucit se sebevědomím. Takže až se příště ocitnete v obtížné situaci, uvědomte si, že být nedokonalý nebo občas zaostávat je součástí lidského bytí. Udělejte, co je ve vašich silách, abyste procházeli těmito zkušenostmi se soucitem k sobě.

Procvičujte si pozitivní sebemluvu

Negativní sebemluva může omezit vaše schopnosti a snížit vaše sebevědomí tím, že přesvědčíte své podvědomí, že něco „nezvládnete“ nebo že je to „příliš těžké“ a „ani byste to neměli zkoušet“. Optimistická sebemluva může na druhé straně podporovat sebesoucit a pomoci vám překonat pochybnosti o sobě a postavit se novým výzvám.

Až si příště začnete myslet, že nemáte co mluvit na schůzce nebo že jste příliš z formy, abyste mohli cvičit, připomeňte si, že vaše myšlenky nejsou vždy přesné. Pak najděte způsob, jak tyto myšlenky proměnit v pozitivnější sebemluvu.

Čelte svému strachu

Přestaňte věci odkládat, dokud se nebudete cítit sebevědoměji – jako když někoho pozvete na rande nebo požádáte o povýšení. Jedním z nejlepších způsobů, jak si v těchto situacích vybudovat sebevědomí, je postavit se svým strachům čelem.

Zkuste čelit některým svým strachům, které pramení z nedostatku sebevědomí. Pokud se bojíte, že se ztrapníte nebo si myslíte, že něco zkazíte, přesto to zkuste. Trochu pochybností o sobě může dokonce pomoci zlepšit výkon. Řekněte si, že je to jen experiment a uvidíte, co se stane.

Možná zjistíte, že být trochu úzkostný nebo udělat pár chyb není tak špatné, jak jste si mysleli. A pokaždé, když se posunete vpřed, získáte větší důvěru v sebe. V konečném důsledku vám to může pomoci zabránit riskování, které bude mít za následek velké negativní důsledky.

Dělejte věci, ve kterých jste dobří

Co se stane, když děláte věci, ve kterých jste dobří? Vaše sebevědomí začne stoupat. Vaše silné stránky se stanou ještě silnějšími, což pomáhá zlepšit vaši víru v sebe sama. Tento přístup má také další výhodu: může zvýšit vaši spokojenost se svým životem.

Důvěra ve vaši schopnost stavět na osobních silných stránkách mírně souvisí s úrovní životní spokojenosti. První krokem samozřejmě je určení svých silných stránek. Pak se snažte, aby byly silnější tím, že je budete pravidelně procvičovat.

Pokud jste například dobří v určitém sportu, snažte se alespoň jednou týdně trénovat. Pokud jste dobří v určitém úkolu v práci, zkuste tento úkol dělat častěji. Stavění na vašich silných stránkách vám také může pomoci vybudovat si sebevědomí.

Vědět, kdy říci ne

I když dělání věcí, ve kterých jste dobří, může zvýšit vaše sebevědomí, je stejně důležité rozpoznat situace, které mohou způsobit pád vašeho sebevědomí. Možná zjistíte, že pokaždé, když se zúčastníte určité činnosti, cítíte se hůře místo toho, abyste se cítili lépe.

Říkat ne činnostem, které mají tendenci narušit vaše sebevědomí, je v pořádku. Určitě se nechcete vystavovat ničemu, co vám způsobuje nepříjemné pocity.  Ačkoli je nepohodlí často součástí procesu osobního růstu, není nic špatného na tom,  znát své hranice a držet se jich.

Nastavení sociálních a emocionálních hranic vám umožní cítit se psychicky bezpečněji. Může vám to také pomoci cítit se více pod kontrolou. Sebevědomí je částečně pocit, že máte kontrolu nad svým životem.

Až vám příště někdo navrhne udělat něco, o čem víte, že sníží vaše sebevědomí, uctivě odmítněte. Ani té činnosti se nemusíte věčně vyhýbat. Jakmile se naučíte, jak být sebevědomější, možná se budete cítit dostatečně silní na to, abyste to zkusili znovu – aniž byste poškodili důvěru, kterou v sebe máte.

Stanovte si realistické cíle

Sledování vašich cílů často znamená, že několikrát selžete, dokud nezjistíte, co a jak funguje. To vás může přimět k zamyšlení, zda máte na to, abyste uspěli. Může vás to také nechat tázat se, jak být sebevědomější a přitom stále dosahovat svých snů. Odpověď spočívá ve stanovení realistických cílů.

Stanovení cílů s vysokým dosahem a jejich nedosažení poškozuje úroveň sebedůvěry. Naopak realistické cíle jsou dosažitelné. A čím více dosáhnete svých cílů, tím větší bude vaše důvěra v sebe a své schopnosti.

Chcete-li si stanovit realistické cíle, řekněte si, čeho chcete dosáhnout. Dále se zeptejte sami sebe, jakou máte šanci toho dosáhnout. (Buďte upřímní!) Pokud je odpověď mizivá, může být cíl příliš náročný. Upravte jej, aby byl realističtější a dosažitelnější.

To může vyžadovat trochu výzkumu z vaší strany. Například, pokud máte za cíl zhubnout, odborníci doporučují zhubnout 1 až 2 kila týdně pro zdravé a dlouhodobé hubnutí. Pokud to budete vědět, pomůže vám to stanovit si cíl v souladu s touto zásadou a posílí vaše sebevědomí, když ho dosáhnete.

Výhody sebevědomí

Být sebevědomý je prostě dobrý pocit. To znamená, že sebevědomí může také přinést mnoho dalších výhod doma, v práci a ve vašich vztazích. Zde je pohled na několik pozitivních účinků učení, jak být sebevědomý:

  • Lepší výkon: Spíše než ztrácet čas a energii obavami, že nejste dost dobří, můžete svou energii věnovat svému úsilí. V konečném důsledku podáte lepší výkon, když budete mít větší sebevědomí.
  • Zdravější vztahy: Sebevědomí ovlivňuje nejen to, jak se cítíte sami, ale pomáhá vám lépe porozumět druhým a milovat je. Také vám dává sílu odejít ze vztahu, pokud nedostáváte to, co chcete nebo si zasloužíte.
  • Otevřenost zkoušet nové věci: Když si věříte, jste ochotnější zkoušet nové věci. Ať už požádáte o povýšení nebo se přihlásíte na kurz vaření, dostat se tam je mnohem snazší, když máte důvěru v sebe a své schopnosti.
  • Odolnost: Víra v sebe sama může zvýšit vaši odolnost nebo schopnost odrazit se od jakýchkoli výzev nebo protivenství, kterým v životě čelíte.

Nízké sebevědomí je někdy známkou duševního stavu, jako je deprese nebo úzkost. Pokud vaše sebevědomí zasahuje do vaší práce, společenského života nebo vzdělávání, zvažte rozhovor s odborníkem na duševní zdraví. Terapeut vám může pomoci lépe porozumět problému, doporučit léčbu a spolupracovat s vámi na rozvoji dovedností k budování vašeho sebevědomí.

 

Zdroje: verywellmind.com, Freepik.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.